Tanszék

GYÁRTÁSTECHNOLÓGIAI INTÉZETI TANSZÉK


Története, oktatási feladatai

A Tanszék az 1962-ben kialakított Felsőfokú Gépipari Technikum képzésszervezésének kezdeti időszakában, az 1963/64 tanévben létesült. Már 1965-től kiemelkedő szerepe volt a gyártástechnológiai szak szaktárgyi tananyagainak kidolgozásában és a főiskolai oktatás szakmai követelményeinek gyors ütemű előkészítésében. A tanszék személyi és technikai fejlesztésének irányát a gépiparnak a gyártástechnológiai üzemmérnökökkel szemben támasztott igényei szabták meg.

Az intézmény életében jelentős változást hozott az 1969-es év, amikor a felsőfokú technikumot főiskolává alakították át, létrejött a Bánki Donát Gépipari Műszaki Főiskola. Az ipari fejlődés igényei a szakemberképzés területén – az egyetemeken képzett mérnökök mellett – szükségessé tették olyan üzemmérnökök képzését is, akik a technológiai eljárások, a kivitelezési ismeretek birtokában és a gyakorlati tapasztalatok alapján képesek a tervezői elgondolások megvalósítását célzó munka elvégzésére, irányítására. A szakok és ágazatok szervezése az akkori ipari igények alapján történt, és ennek megfelelően három (gépgyártástechnológiai, általános gépész, szervező) szak alakult. Ezek közül a gépgyártástechnológiai szak két ágazattal – a forgácsoló és a forgácsnélküli alakító – kezdte meg oktatási-nevelési és kutatási tevékenységét.

A korábban önálló oktatási egységek összevonásával 1987. július 1-jével a főiskolán négy oktatási intézet alakult meg. A Gépgyártástechnológiai Intézet a Gépgyártástechnológiai Tanszék és a Mechanikai Technológiai Tanszék személyi állományának, eszközeinek, helyiségeinek és laboratóriumainak összevonásával szerveződött, szervezeti és működési rendjét pedig az intézet Szervezeti és Működési Szabályzata rögzítette. Az intézetnek, mint önálló szervezeti egységnek elsődleges feladata a hallgatók oktatása, nevelése, a közép- és felsőfokú szakemberek továbbképzése, valamint tudományos kutatómunka végzése volt. Az intézet vállalatokkal, esetenként pedig – a határterületi, illetve a továbbképzési feladatok megoldásában – más intézményekkel is együttműködött.

A nappali tagozatos hallgatók létszámának fokozatos növekedésének következtében 1995-re a hallgatói létszám közel megduplázódott. Az oktatói állomány létszáma viszont nem emelkedett, ezért oktatóinkra egyre növekvő óraterhelés jutott. A kilencvenes évektől kezdve előbb a műszaki informatikus, majd a műszaki menedzser képzés beindítása jelentett újabb és újabb feladatokat. A Tanszéknek kiemelkedő szerepe volt a műszaki informatikus képzés beindításában, mivel a képzés akkreditálása az Intelligens gyártócella szakirányon történt meg.

Az 1996-os tantervreformot követően komoly szakmai kihívást jelentett a posztgraduális képzések kereteiben kidolgozott Termékfejlesztő és Minőségügyi szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei, tantervei. A képzések sikeresen beindultak és a szakok hallgatóinak oktatását – jelentős óraszámban – Tanszékünk dolgozói látták el. Erre az időszakra esett az AIFSZ, Akkreditált Iskolarendszerű Felsőfokú Szakemberképzés beindítása is. A gépipari mérnökasszisztensek képzéséhez szintén jelentős műhelyi, laboratóriumi és tantermi óraszámú oktatással járultunk hozzá.

1997-től a gépészmérnöki szakon a Tanszék az új CAD/CAM szakirány gondozója (kibocsátó tanszéke), másrészt jelentős szerepet vállalt a műszaki informatika szakon indult Tervezőrendszerek szakirány oktatásában is. A Gépgyártástechnológiai Tanszék az általa gondozott tantárgyak laboratóriumi háttérigényének magas szintű kielégítésére – támaszkodva a Főiskola ezirányú támogatására – az 1997/98 tanévben jelentős erőfeszítéseket tett a korszerű számítástechnikai infrastruktúra kiépítésére.

2000-ben három önálló műszaki főiskola (Bánki, Kandó, Könnyűipari) egyesülésével megalakult Budapesti Műszaki Főiskola, amely ismét új helyzetet teremtett. A Bánki Donát Gépészmérnöki Főiskolai Karon létrejött az Anyagtudományi és Gyártástechnológiai Intézet, melynek egyik Intézeti Tanszékeként, majd 2007-től kezdve Szakcsoportjaként dolgoztunk tovább.

Erre az időszakra esett a felsőoktatási képzések teljes átalakítása, az ún. „bolognai rendszer”-re történő átállás, a kredit rendszerű oktatás bevezetése, az új szakok akkreditálása, az új BSc-tantervek kidolgozása, a kapcsolódó tantárgyprogramok, tananyagok kimunkálása és az oktatás megszervezése. A Tanszék oktatói ezen feladatokat is sikeresen végrehajtották.

2010-től kezdve az Óbudai Egyetem a Budapesti Műszaki Főiskola, illetve a jogelődök, a Bánki Donát Műszaki Főiskola, a Kandó Kálmán Műszaki Főiskola és a Könnyűipari Műszaki Főiskola általános és teljes körű jogutódja.

2022-ben az új kari struktúra kialakítása után a Gyártástechnológiai Intézeti Tanszék a Gépészeti és Technológiai Intézeten belül látja el oktatási-kutatási feladatait.