További információk
Képzésvezető: Dr. Szabó József Zoltán; szabo.jozsef@bgk.uni-obuda.hu ; (+36 (1) 666-5358)
Képzésszervező: Varga Eszter; varga.eszter@bgk.uni-obuda.hu ; (+36 (30) 119 6661)
Jelentkezés
Az online jelentkezési űrlap hiánytalan kitöltésével:
Kérjük minden esetben pontosan jelölje meg a kiválasztott szakot, amelyre jelentkezni szeretne!
Jelentkezési határidő: 2025. augusztus 15.
Képzés kezdete: 2025. szeptember
A szakirányú továbbképzésben szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése magyar nyelven:
- Vasútijármű-karbantartó szakmérnök
A szakirányú továbbképzésben szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése angol nyelven:
- Railway vehicle maintenance engineer
A felvétel feltétele
A szakirányú továbbképzésre az vehető fel, aki vagy alapképzésben vagy mesterképzésben (ideértve a főiskolai, illetve egyetemi szintű végzettséget is) már megszerzett végzettséggel és szakképzettséggel rendelkezik.
A Vasúti jármű karbantartó szakmérnök szakirányú továbbképzési szakra történő felvétel feltétele, hogy a jelentkező szakirányú (mechatronikai mérnök, gépészmérnök, villamosmérnök, informatikus mérnök, közlekedésmérnök) mérnöki végzettséggel rendelkezik. Egyéb műszaki/informatikusi diploma esetében a hallgatónak a jelentkezés során be kell nyújtani a leckekönyve hitelesített másolatát, mely alapján a szakvezető – összhangban az Óbudai Egyetem Tanulmányi és vizsgaszabályzatával – mérlegeli az előtanulmányokat, s döntést hoz a jelentkező felvételéről a Vasúti jármű karbantartó szakmérnök szakirányú továbbképzésre.
Képzési adatok
A képzési idő félévekben meghatározva: 3 félév
A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 90 kredit
Finanszírozási forma: önköltséges, az önköltségi díj 365 000 (Ft/félév)
Mintatanterv
Mintatanterv elérhető a Tanulmányi Iroda aloldalán
A képzés célja
A szakirányú továbbképzés célja, hogy részletes, korszerű és gyakorlatközpontú tudást adjon a hallgatóknak a közösségi közlekedésben használt kötöttpályás járművek (metró, villamos, vasút) karbantartásának és üzemeltetésének komplex világában.
A képzés során a hallgatók elsajátítják a kötöttpályás közlekedés és a vasútijárműszerkezetek alapjait, megismerik a hagyományos és a korszerű karbantartási stratégiákat, a tönkrement alkatrészek javítástechnológiáját, a napjainkban alkalmazott mechatronikai szerkezeteket, hajtásláncokat, ezek hajtásához szükséges üzemanyagokat és üzemanyag-ellátó berendezéseket, irányításukhoz és szabályzásukhoz szükséges eszközöket, informatikai és PLC-programozási módszereket.
A program külön hangsúlyt fektet az üzemeltetés közben kimutatható hibák korszerű diagnosztikai módszerekkel történő vizsgálatára, valamint az üzemeltetéshez szükséges szabályzatok és szabványok ismeretére. A hallgatók képesek lesznek szakmérnökként hozzájárulni a kötöttpályás közlekedési eszközök hatékony és fenntartható üzemeltetéséhez.
A képzés főbb területei
Tárgyak jellege | Kredit |
Alapismeretek és szakmai törzsanyag | 25 |
Speciális szakismeretek | 55 |
Szakdolgozat | 10 |
Összesen | 90 |
A korábban szerzett ismeretek, gyakorlatok beszámítási rendje
A korábban, hasonló témában szerzett érdemjegyet az egyetem általános eljárási rendje szerint számítjuk be, azaz a félév kezdetén, index alapján és megfelelő tematika alapján a tantárgyfelelős oktató tesz javaslatot a beszámítás lehetőségére.
A záróvizsgára bocsátás feltételei
A záróvizsgára bocsátás feltétele a végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése. Végbizonyítványt a felsőoktatási intézmény annak a hallgatónak állít ki, aki a tantervben előírt tanulmányi és vizsgakövetelményeket – szakdolgozat elkészítése kivételével – teljesítette és az előírt krediteket megszerezte.
A záróvizsga részei
A záróvizsga a szakdolgozat védéséből és a tantervben előírt tárgyakból tett szóbeli vizsgákból áll. A záróvizsgát a hallgatónak egy napon, folyamatosan kell letenni.
A záróvizsga szóbeli vizsgából áll, a felkészülési idő tantárgyanként 10 perc.