Projekt Adatai
Projekt azonosító:
2020-1.1.2-PIACI-KFI-2020-00081
Projekt címe:
Fémalapú kompozitok és habok fejlesztése, valamint ezen anyagok hagyományos illetve új konstrukciójú karosszériaelemekbe integrálása járművek ütközésbiztonságának növelése céljából
Projekt költsége:
436 054 681 Ft
Támogatási összeg:
Óbudai Egyetem:
- mérföldkő: 26 894 500
- mérföldkő: 22 000 000
- mérföldkő: 21 105 500
SZALAI-BUSZ Szolgáltató és Kereskedelmi Korlátolt Felelősségű Társaság:
- mérföldkő: 82 000 000
- mérföldkő: 105 000 000
- mérföldkő: 179 054 681
Konzorciumvezető:
SZALAI-BUSZ Szolgáltató és Kereskedelmi Korlátolt Felelősségű Társaság
Konzorciumi tagok:
Óbudai Egyetem
Megvalósítás időtartama:
- Mérföldkő: 2022.01.10.
- Mérföldkő: 2023.01.10.
- Mérföldkő: 2024.01.10.
Projekt rövid összefoglalója
A világ úthálózatain egyre több autóbusz közlekedik, melyek megtett útja folyamatosan növekszik. Ennek megfelelően nagyon fontos, hogy útjuk során a környezetüket minél kevésbé terheljék, illetve a szállított személyek megfelelő biztonságban jussanak célba. A projekt célja autóbuszok nemzetközi igények alapján indukált fejlesztése a biztonság, a súlycsökkentés, a korrózióvédelem (környezetvédelem) és a költséghatékonyság növelése érdekében. Az autóbuszok biztonsági szempontú fejlesztésének leggyakoribb eszköze a szerkezetek erősítése, vastagítása, mely legtöbbször többlet súllyal, teherrel jár együtt. A jármű magasabb súlya megnöveli annak fogyasztását és így káros anyag kibocsájtását is. Éppen ezért célunk olyan anyagok kifejlesztése, melyekből készült elemek akár utólag is az autóbuszokra installálhatóak, az autóbusz súlyát jelentősen nem növelik, és ütközések alkalmával nagyon sok energiát tudnak elemészteni. Ilyen speciális anyagokból álló elemek kifejlesztésénél fontos fejlesztési szempont, hogy az elemeket utómunkálatokkal megfelelő formára lehessen hozni és alkalmassá kell váljon az autóbuszra történő installálásra.
A fentiekkel összhangban célunk egyrészt olyan szivacsszerű kompozit-anyag kifejlesztése, mely autóbuszokra installálva – annak minimális súlynövelése mellett – ütközéskor tesztelhetően és mérhetően több energiát emészt fel, mint az eddigi hagyományos szerkezetek, így növelve a szállított személyek biztonságát. A járműgyártásban a legújabb fejlesztéseknél a súlycsökkentés érdekében alumínium vagy szénszövet vázszerkezeteket alkalmaznak. Ennek kapcsán problémát vet fel az alumínium, mint nyersanyag nem gazdaságos ár-érték aránya, illetve problémaként merül fel az alkatrészek, karosszéria elemek újrahasznosítása és ezen keresztül a környezetre kifejtett káros hatások is, pl.: a szénszövet járműalkatrészek bontása során a hulladék feldolgozása komoly környezetkárosító hatásokkal jár együtt. Ezért olyan eljárást dolgozunk ki, melyekkel az ilyen káros mellékhatásokat csökkentve, költséghatékonyan tehetünk lépéseket a kívánt cél elérése érdekében.