XII. Nemzetközi Aventics Pneumobil Verseny 2019 – powered by EMERSON – Eger

2019. május 9-11. között zajlott a 12. Pneumobil verseny, amelyen idén is részt vettek az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar csapatai is. A versenyt 2008 óta szervezik, és az Óbudai Egyetem egyike azon keveseknek, mely minden évben állított rajthoz csapatot. A felsőoktatású intézmények hallgatói számára kiírt versenyre 8 ország 46 csapata nevezett, melyből 33 normál, és 5 senior csapat rajthoz is állt.

A versenyt megelőzően kiesett csapatok az évközi mérőpontok valamelyikét nem teljesítették. A felkészülés során a csapatoknak több ellenőrző pontot kell teljesíteniük, mint például a tervdokumentáció határidőre történő megfelelő színvonalú benyújtása, a vázszerkezet határidőre történő bemutatása, a jármű működőképes állapotának bemutatása és versenyszabályzati vizsga.

A három napra tervezett verseny első napján, csütörtökön a csapatok egy gépátvételen vettek részt – ennek során a jármű egyes szerkezeteinek a versenykiírás- és szabályzatban leírt előírásoknak megfelelő állapotát vizsgálták. Ilyen szerkezetek például a fékek, a kormány, a bukókeret, a jármű stabilitása, vészstop, és egyéb biztonsági szerkezetek megléte, megfelelősége.

A gépátvétellel egy időben a szervezők az Óbudai Egyetem Mechatronikai és Járműtechnikai Intézet szervezésében tartották meg a 3th Agria Conference on Innovative Pneumatic Vehicles – ACIPV 2019 nemzetközi konferenciát, a csapatokat felkészítő tanárok számára az egri Emerson gyárban.

Pénteken, a második napon a csapatok tagjai tartották meg a kötelező előadásaikat, melyben a szervezők által előírt témákat érintve beszámoltak a csapat szervezetéről, célkitűzéseiről, az időterv a költségvetés, az innováció stb. területeket érintve. A verseny szervezői a készülés során benyújtott műszaki tervdokumentációt, az ellenőrző pontokon benyújtott anyagok, és a csapatok előadásait pontozták, mely pontozás alapján létrejött a konstrukciós verseny sorrendje, melyben a PowAir Pneumobil Team a 19. A FlexAir a 26. lett. Pénteken a hivatalos megnyitó az egri Dobó téren zajlott, melyre egy látványos felvonuláson jutottak el a járművek. A felvonulás során Eger város történelmi utcáin mutatkoztak be a gépek, többnyire önerőből, saját motorjuk által meghajtva. A megnyitóról az Érsek-kertbe visszatérve megkezdődtek az első kvalifikációs futamok, melyen a szombati verseny hosszútávfutamának rajtsorrendje dőlt el.

Szombat volt a verseny fő napja. Az első szereplés a 2. kvalifikációs futam volt, majd megkezdődtek az éles futamok. Először a hosszútáv-futam, melyek minden csapat egy darab 10 literes 200 bar nyomású nitrogén palackot kap üzemanyagnak. a futam célja a gáz energiájának maximális kihasználása az egy palackkal megtett legnagyobb távolság elérése céljából. Az eddigi rekord távolság – ami közel 13 km – idén sem dőlt meg. a legnagyobb távolságot – 10585 métert – egy litván csapat érte el. A versenyt nehezíti, hogy a futam során a csapatoknak háromszor pilótát kell cserélniük.
A hosszútáv-futam után az ügyességi futam következett. Ezen a futamon a jármű dinamikája, kezelhetősége, és a pilóta ügyessége a döntő. egy kijelölt szakaszokból álló kört kell több futam során a legrövidebb idő alatt teljesíteni. A Forma-1 versenysorozat időmérőjéhez hasonlóan itt is R1, R2, és R3 futamok léteznek, melyből futamonként esnek ki csapatok.
A harmadik versenyszám a gyorsulási futam. Ekkor a csapatoknak egy kijelölt 220 m-es szakaszt kell a legrövidebb idő alatt teljesíteni. Itt a jármű teljesítménye a mérvadó.

A versenyen nem vett részt, de bemutatót tartott a FlexAir tavalyi autójából átalakított, T-modell alakot öltött R-Modell nevű működőképes pneumobil is, ami a nézők közt nagy sikert aratott.

A csapatok:

FlexAir: Felkészítőtanár: Pintér Péter; Csapatkapitány: Dam Róbert; Tagok: Szoboszlay Szabolcs, Gál Gergő, Kurucz János, Virág Dominik, Molnár Zsolt, Palik Norbert, Masztis Máté.

PowAir: Felkészítőtanár: Dr. Szakács Tamás; Csapatkapitány: Gilián Márkó; Tagok: Horváth Bence János, Böszörményi Ábel, Benyóczki Szilvia, Halla Zoltán, Erdélyi Sára, Labutyin Máté, Albert-Huszár Endre, Roland Mátlé, Tóth Nándor, Dominik Szaszkó.

Mindkét csapatot segítette: Dunavölgyi Dávid, és Felvári Bálint.

Az eredmények:

Távolsági Futam: 18. FlexAir 3117 m, 21. PowAir Pneumobil Team, 2566 m

Ügyességi futam: FlexAir: R2, 15., PowAir Pneumobil Team R1, 28.

Gyorsasági futam: FlexAir 18. 28.000 s, 36,23 km/h, PowAir Pneumobil Team 21. 30.220 s, 31,69km/h

A versenyről további képek, szabályzat, eredmények, valamint az ACIPV konferenciák kiadványai a www.pneumobil.hu -n találhatók.

A csapatok oldalai: www.facebook.com/flexair2017/www.facebook.com/powairpneuteam/

Dr. Szakács Tamás; Pintér Péter