Idén is megrendezésre került az országos Techtogether mérnökverseny, mely már négy éve hozza versenybe az ország legkiválóbb közlekedéssel foglalkozó egyetemi hallgatói projektek csapatait. Most is három napon át tartó kemény versenyen kellett helytállnia a 16 csapatnak, amely során különféle versenyszámokban kellett megmutatni a csapat tudását és kreativitását.
Az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar OECO csapata már a kezdetek óta folyamatos résztvevője a versenynek és eddig minden évben dobogós, illetve különdíjas helyezéseket ért el. Ettől a 2017-es versenyeredménye sem tér el, mert az előkelő 2. helyet és 3 különdíjat hozhatott el a csapat. A második díjért 300.000 Ft járt, amit Dr. Takács Jánostól, a verseny zsűri elnökétől vehettünk át. A TEQUA minőségbiztosítással foglalkozó vállalat különdíját Hibik Tekla adta át, amellyel a legeredményesebb feladatmegoldást díjazták. A díj 5 fő részére szóló tanfolyami lehetőséget biztosít a csapat vezetői számára. Ezt követően Markó Melinda és Makai Eszter léptek a Techtogether színpadára a Varinex színeiben, a 3D nyomtatással foglalkozó vállalat 50.000 Ft értékű nyomtatási kupont nyújtotta át a csapatnak a legkreatívabb és legkiemelkedőbb feladatmegoldásért. Harmadik díjként a Mercedes cégcsoporttól vehettünk át díjat, szintén a legjobb feladatmegoldásért. >>> a beszámoló folytatódik! >
Az OECO csapat három járműves projekt tagjaiból állt össze, név szerint az OECO Shell Eco-Marathon, a Powair és Flexair pneumobil csapatokból. A csapat keménymagját Nyári Péter (OECO), Heisz Patrik (Powair), Garamvölgyi Zoltán (Flexair) csapatkapitányok és mellettük Kovács Gábor, Boros Márk, Kurucz János, Düh Olivér, Vér Bence, Dunavölgyi Dávid csapattagok alkották. A csapat vezetője és felkészítő tanára Kerekes Attila volt.
A Techtogether verseny feladatait úgy állították össze, hogy a mérnökhallgatók a rátermettségüket több területen is megmutathassák. A Techtogether Automotive Hungary mérnökversenyt az Autopro.hu szakportál 2014 óta minden évben megrendezi az Automotive Hungary kiállítással egy időben és helyen, hogy lehetőséget adjon járműépítő hallgatói csapatok tagjainak új szponzorokat találni fejlesztéseikhez, munkaerőre vágyó cégeknek pedig új munkatársakat találni.
2017-ben 16 műszaki egyetem és főiskola járműépítő csapata kapott meghívót, akik a verseny mögött álló vállalatok műszaki, szakmai feladatain mutatták meg, mennyire hatékonyan képesek feladatokat megoldani. Az úgynevezett küzdőtéren, 16 állomáson kellett teljesíteni különböző kihívásokat. Az alábbi feladatok vártak minket a küzdőtéren.
Az Audi Hungaria Zrt. egy motorját hozta el Győrből a versenyre, hogy szerelési feladattal állítsa szembe a mérnökhallgatókat.
A BPW-Hungária Kft. szakemberei fék nélküli csonkos futómű szerelési feladattal készültek, hozzá kapcsolódó kerékagy csapágyszámítással.
A Continental Automotive Hungary Kft. két-két megoldandó kihívást hozott, mindegyikre 15 perc állt rendelkezésre. Grafikonelemzés gépjármű szenzorjai alapján és Cabin Display 4 termék összeszerelése állt a feladatlistán. Előbbi során elemezni kellett a gépjármű szenzorjaitól származó grafikonokat, jeleket, majd a mellékelt adatok alapján bemutatni elképzeléseket, mi történhetett a valóságban. A másik feladat a Cabin Display 4 összeszerelése volt. A termék egyébként elektromos meghajtású haszonjárművekbe és hajókba épül, kiváltja az analóg műszereket, valamint a tolató kamera képének megjelenítésére is alkalmas.
A FémAlk Fémöntészeti és Alkatrészgyártó Zrt. állomásán a hallgatók azt számolták ki, hogy az öntvények milyen irányokban és mekkora minimum terhelést bírnak ki.
A Flextronics International Kft. egy prémium kamionba gyártandó, 1DIN multifunkciós fejegység mechanikai szerelésével készült.
A Hepenix Kft.-nél a hallgatók a gyártási folyamatok státuszát követő Ipar 4.0 rendszer smart eszközéhez tartó koncepciótervet készítettek, működőképes konstrukció demonstráltak deszkamodell segítségével. Ezt a feladatot nem helyben oldották meg, hanem előzetesen kikerült a csapatokhoz, a versenyen a megoldást mutatták be.
A Knorr- Bremse Fékrendszerek Kft. szakemberei azt kérték a hallgatóktól, hogy mérjék meg egy kompresszor maximum működési nyomását villamos szenzorok segítségével, majd különböző számításokat kellet elvégezni.
Az Luk Savaria Kft. gyakorlati feladattal készült: lengésfojtó ingát szereltek össze a csapatok. A legtöbb pontot akkor kapták, ha nemcsak pontosan, hanem gyorsan is dolgoztak.
A Mercedes Benz Manufacturing Kft. egy CLA 250-essel érkezett a versenyre. Az autó hibát jelzett, a műszerfalon sárga lámpa világított, a motorja furcsán, egyenetlenül járt. A hallgatók diagnosztikai műszerrel állapították meg, mi a probléma forrása. A versenyzők a gyakorlati feladat mellett rövid prezentációt is tartottak a direkt befecskendezésű Otto motorok működéséről, kitérve a befecskendező szelep meghibásodása által okozott jelenségekre.
Az MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont (Budapesti Neutronkutató Centrum) feladata a neutronszórási módszereket felhasználó anyagvizsgálatok roncsolásmentes módszereit állította fókuszba.
A Nemak Győr Alumíniumöntöde Kft. Lean feladatot hozott: a leírás alapján a hallgatók frissen szerződött mérnökök egy amatőr csapatoknak kiírt autóversenyen, ahol 20 másodperccel csökkenteni kell a kerékcserével töltött időt. A feladat az, hogy állapítsák meg, milyen Lean eszköz segítségével lehet megoldani a problémát.
A Magyarmet Finomöntöde Kft. gyakorlati és elméleti feladattal is készült. Előbbi során nyomáspróba teszttel ellenőrizték a versenyzők az öntvényeket, és kiválasztották közülük a minőségi követelményeknek megfelelőt.
A Mobilis Interaktív Kiállítási Központ Lego robot programozását adta ki. A feladat során eldönthették a hallgatók, hogy saját programot készítenek, vagy előre elkészített programot értelmeznek és paramétereznek át a feladatra.
Az S&T Consulting Hungary Kft. autóipari alkatrészek tervezését kérte a vállalat által biztosított CAD állomány segítségével.
A Tequa International Kft. versenyfeladatának alapja a szabványváltozás, ami a 2016 október 1-jén megjelent IATF 16949:2016-hoz kapcsolódik. A csapatok kiválasztották a járművük egy kritikus, lehetőleg saját maguk által gyártott alkatrészét. Ehhez az alkatrészhez elkészítették a részletes folyamatábrát, majd ez alapján egy folyamat FMEA-t, melynél az AIAG erre vonatkozó követelményeit vették alapul. A P-FMEA, illetve a folyamatábra alapján elkészítették a szabályozási tervet, ahol figyelembe vették az IATF 16949 erre vonatkozó követelményeit.
A Varinex Zrt. állomásán 3D nyomtatással kapcsolatos kérdésekre válaszoltak a hallgatók. A csapatok három videót néztek meg, amelyekhez kapcsolódóan 13 kérdést kaptak a vállalat munkatársaitól.
További érdekes cikkek az Autopro.hu honlapján olvashatók.
A versenyről készült rövid összefoglaló film erre a linkre kattintva nézhető meg.
Írta: Kerekes Ferenc Attila