Veterán-gépjármű restaurátor szakmérnöki képzés a UNIX-AMTS kiállításon

2025. március 28-30-a között rendezték meg a hagyományos Autó Motor Tuning Show-t (AMTS) a Hugexpo területén. Idén is az F pavilonban helyezték el a rendezők a műszaki örökségünket bemutató muzeális jellegű járműveket. A fő rendező – MAVAMSZ, Magyar Veteránjárművesek Szövetsége térítésmentesen biztosított egy nagyméretű, 120 m2-es kiállító területet az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar veterán-gépjármű restaurátor hallgatóinak, oktatóinak. A szakmérnöki és szaktanfolyami hallgatók itt mutatták be munkáikat, veterán autóikat és motorkerékpárjaikat.

Az idei kiállítás célja a járművek bemutatásán kívül az is volt, hogy az egyedülálló szakmérnök képzésen milyen felújítási, restaurálási folyamatokat oktat az Óbudai Egyetem Bánki Kara. Egy 62 éves FIAT 500-ast fényezés előtti maszkolással mutattunk be. A BMW E30 gépkocsi motortere a szerelési, javítási folyamatot demonstrálta. Az 1932-es gyártású Chevrolet a sok szeretettel megőrzött és karbantartott üzemeltethető járműveket képviselte. Hallgatónk Mercedes 111 Coupe gépkocsija a fényezés utáni összeszerelés fázisában lett kiállítva. A motorkerékpárok közül a legkülönlegesebb jármű egy – a Szovjetunióban gyártott – Moszkva K70 volt.

A restaurálási technológiák bemutatása során nagy hangsúlyt fektettünk az interaktivitásra. A járművek kárpitozásának fogásait tablókon és üléseken, belsőkárpiton láthatták a látogatók. Egy kiállított ipari varrógépen a bátrabbak kipróbálhatták két különböző anyag összevarrását. A felületek tisztításának szemcseszórással történő lehetőségeit egy szemcseszóró kabinnal és „ilyen volt – ilyen lett” példákkal érzékeltettük. A motorkerékpár-kerekek küllőzésének fogásait is kipróbálhatták az érdeklődők. A centrírozásnál tapasztalhatták, hogy milyen aprólékos figyelemmel kell ezt a munkát elvégezni. A járművek dísz-csíkozását is megnézhették a kíváncsi látogatók, és próbát tehettek, hogy kézi és gépi csíkozással hogyan történik a járművek díszítése.

Nagy sikert aratott végzett hallgatónk ötletes gyújtás beállító készüléke is. Alapesetben a gyújtáselosztó beállítása csak a gépkocsiban beszerelt állapotban történhet. Ezzel a szimulációs eszközzel beállítható volt a vákuumos-, röpsúlyos előgyújtás. Stroboszkóppal és oszcilloszkóppal ellenőrizhették a látogatók a beállítás helyességét. Látható volt a gyújtógyertyák működése, csattogása, szikrázása, ez sokakat vonzott.

Oktatóink és hallgatóink az érdeklődők kérdéseire mindig szakszerű válaszokat adtak. Szórólapot osztottak, bemutatták a képzés jellemzőit.

A kiállítás sikerére jellemző, hogy a szombati napon 80 ezer belépő után már nem lehetett jegyet kapni a pénztáraknál. Reméljük, hogy megjelenésünkkel mi is hozzájárultunk a sikerhez.

A stand építésében, bontásában, a képzés népszerűsítésében részvevők 5 napos munkáját nagyon köszönjük, szponzorunknak, a Peter’s Garage-nak külön köszönjük a színvonalas megjelenés lehetőségét.